Disse Værktøjer er Fundamentet for Moderne Danske Virksomheder

Software er i dag en integreret del af enhver moderne virksomhed, specielt hvis den i en eller anden grad er aktivt involveret i markedsføring. En vel-organiseret og effektiv virksomhed kan nemlig bruge disse værktøjer til at vække interesse og lokke kunder til.

Men der er rigtigt mange værktøjer derude, og en virksomhed der ukritisk begynder at bruge nogle af dem, kan hurtigt miste overblikket og føle sig fortabte. Det er nemlig ikke alle markedsføringsværktøjer der er lige relevante for alle virksomheder, og man bør også tage højde for, hvor godt de forskellige ting spiller sammen. Hvilke værktøjer der giver mening at bruge afhænger altså af hvad den enkelte virksomhed arbejder med, og hvilke mål det er man forsøger at opnå. Det bedste værktøj til at få en skobutik til at få flere kunder er ikke nødvendigvis det samme værktøj, der bedst hjælper en restaurant med at lokke folk til. Samtidig er der stor forskel på hvilket værktøj man bør benytte hvis man har et primært mål at styrke forholdet til eksisterende kunder, frem for eksempelvis at få flere nye kunder ind i butikken.

For at danne sig et overblik over de relevante værktøjer til markedsføring bør man altså sætte sig ned, og gøre det helt klart, hvad det er man laver og hvor man gerne vil hen. Går disse vigtige spørgsmål ubesvaret, så kan man ikke navigere software-junglen og finde frem til de rette stykker software. Der er heldigvis konsulent-virksomheder i dag, der ikke alene er specialister i Agillic marketing automation software men også kan finde ud af at stille de rigtige spørgsmål, så de kan skræddersy en løsning til dig.

Når det er sagt, så er der nogle overordnede værktøjer der ligger fundamentet for de fleste moderne danske virksomheder. Et godt eksempel herpå er det klassiske CRM system. CRM står for Customer Relationship Management, og det er altså et software system der hjælper virksomheden med at håndtere og overskue forholdet til kunderne. Det erstatter, eller støtter, altså i høj grad den gammeldags metode med at skrive ting ned i notesbøger, og forsøge at huske alle detaljerne om de forskellige kunder i hovedet. Langt de fleste virksomheder har et CRM system, og det kan derfor siges at være et fundamentalt værktøj. Udfordringen er imidlertid, at der er mange forskellige CRM systemer derude, og at de hver især har deres fordele og ulemper. Der er altså ikke ét af systemerne der er bedre end de andre: det afhænger igen af virksomhedens situation, fokus og mål.

Andre fundamentale værktøjer er systemer der håndterer marketing automation, helt basale ting som interne og eksterne e-mails, samt hvordan vidensdeling foregår i virksomheden. Enhver moderne virksomhed har, eller er i gang med, at implementere disse systemer, og det bør du selvfølgeligt også. Husk dog på, at du ikke bare bør tage det første og bedste værktøj: søg i stedet hjælp til at vælge de ting, der giver mest mening for dig.